perjantai 9. marraskuuta 2012


Sisällöt ovat ihan Wired!

Katri Tanni

Arvostettu verkko- ja trendijulkaisu the Wired käyttää loppuvuodesta 2012 julkaistussa juhlanumerossaan kokonaisen aukeaman verkkosisällöille. On siis käsillä varsin vaikuttavien tahojen arvioita siitä, että sisällöt tulevat olemaan pinnalla markkinoinnissa ja verkkomaailmassa nyt ja tulevaisuudessa. Kokoan tähän bloggaukseen viisi tärkeintä sisältöteemaa, joita lehtijutussa käsitellään. Annan jokaisen kohdalla oman arvioni aihealueiden vaikuttavuudesta.

1. Sosiaalisen sisällön kuluttaminen

”Olemme liikkumassa SEO:sta sisältöihin” sanoo sosiaalisten uutisten välittäjäpalvelu BuzzFeedin toimitusjohtaja Jonah Perretti.

Olen samaa mieltä. Google on muuttanut hakukoneitaan arvottamaan yhä enemmän hyviä sisältöjä. Voit rahalla päästä Googlen kärkeen, mutta jos palvelusi on sisällöllisesti onttoa, raha menee hukkaan eikä kävijä palaa takaisin saati suosittele käyntiä kellekään. On siis edettävä pidemmän, mutta varmemman reitin kautta: arvioi, tutki, arvota ja seuraa, millaista sisältöä kohderyhmäsi kaipaa, tarvitsee ja kuluttaa. Kohdenna. Tee sisällöilläsi samoin kuin vaikkapa kioski joka sijaitsee rautatieaseman lähellä: tiedät tarkkaan mitä asiakkaasi haluavat. Junaan kiirehtivä kaipaavat hyvää luettavaa ja helposti mukaan otettavia välipaloja. Tulisiko siis mielesi myydä kioskissasi kotitaloustuotteita?

2. Personointia yhä syvemmälle

”Verkkosivustojen pitäisi seurata Amazonin palvelua” sanoo HubSpotin toimitusjohtaja Brian Halligan.

Olen samaa mieltä, osittain. Me kaikki Amazonista tilanneet tiedämme, että palveluun palatessamme, järjestelmä osaa ilmoittaa seuraavaksi haluamiasi tuotteita tai uutuustuotteita tilaamastasi kategoriasta. Lisämyynti siis taattua. Varmasti kaikki yritykset eivät verkkopalveluissaan tähän päädy. Varsinkin B2B puolella saattaa yrityksellä olla vain muutamia asiakasryhmiä. Vaikka verkkosivua ei personoitaisi Amazonin tapaan, kohdennetuilla sisältöpoluilla varmistetaan, että oikealle kohderyhmälle tarjotaan heille sopivaa sisältöä vieläpä niin, että kävijä palaa uudelleen.

3. Brändätyt sisällöt

”Brändit tulevat hyödyntämään brändättyjä sisältöjä yhä enemmän” sanoo BuzzFeedin Jonah Perretti.
Varmasti näin tekevätkin kuluttajabrändit. Verkkotuottajien järjestö Iso-Britanniassa on tutkinut, että brändätyt sisällöt antavat paremman tuoton markkinointipanoksille kuin ostettu mainonta tai hakusanamainonta.

4. Pidemmätkin sisällöt maistuvat taas

”E-kirjojen ja lukulaitteiden suosion kautta ihmiset ovat jälleen valmiita kuluttamaan pidempääkin sisältöä”, kirjoittaa the Wired.

Kuluttajat ovat siirtyneet sähköiseen ympäristöön, mutta tiedon jano, viihteellisyys ja tarinoiden kaipuu eivät ole muuttuneet. Olemme 1990- ja 2000-luvuilla nähneet kirjailmiöitä kuten Harry Potter ja Dan Brownin seikkailuromaanit puhumattakaan kotimaisesta Sofi Oksasesta. Ei ihmisten tarinoiden kaipuu ole valunut tekstiviestisukupolven myötä minnekään. Päinvastoin. Yrityspuolella ilmiö näyttäytyy niin, että olemme siirtymässä sähköiseen ympäristöön, jossa vaikkapa asennusoppaita haetaan verkosta ja niistä keskustellaan eri foorumeilla kun ihmiset hakevat vertaistukea ja apua asennustyöhönsä. Toki lyhytviestipalvelut kuten Twitter ja Facebook puoltavat paikkaansa, mutta niiden rinnalla luemme blogeja, oman alamme uutisia ja näkökulmaraportteja, lataamme how-to-do-this –oppaita ja whitepaper-julkaisuita.

Eläköön tarjonnan laajuus!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti