Otsikko on yleinen kysymys jonka saamme kertoessamme seminaareissa
ja koulutustilaisuuksissa verkkosisällöistä. Kysymys on selkeä, mutta niin on vastauskin.
Mallinsimme teoksessa Johdata asiakkaasiverkkoon (Talentum, 2013) mallin, jonka kautta verkkosisällöt tulee
rakentaa. Malli on ytimeltään rakennettu markkinointipsykologian keinoin ja
siinä kuvastuu loogisen johdattamisen taktiikka: millä vaikutan kävijän tiedon tasoon, miten vakuutan hänet ja miten voin jopa aktivoida häntä haluttuun
suuntaan. Kehittämämme LLTA-malli tarjoaa viitekehyksen kokemuksemme mukaan
mihin tahansa verkkosisältöön. Ja näin kokouttavat sisällöt rakennat:
1. Lupaus. Mitä
yritys tai organisaatio kohderyhmälleen lupaa. Jos lupaus on kiinnostava ja
merkityksellinen kohderyhmälle, saat hänet tällä viestillä verkkosivustollesi.
Lupaus voi ilmentyä otsikkona vaikkapa FB-päivityksessä, uutiskirjeaiheessa tai
vaikkapa sloganina messuilla. Lupaus voi siis johdattaa kävijän verkkoon
muualtakin kuin verkosta tavoitettuna. Pääasia on, että kohderyhmän edustaja
tunnistaa lupauksessa jotakin sellaista josta on hänelle hänen omassa työssään
konkreettista lisäarvoa.
2. Lunastus.
Lupaus johdattaa kävijän verkkosivustolle tai –kanavalle. Lupaus pitää lunastaa
konkreettisella esimerkillä, casella tai asiaa avaavalla sisällöllä. Jos
sisältö ei pysty viemään lunastusta mahdollisimman konkreettiselle tasolle
kävijän tarpeita peilaten, lupaus jää lunastamatta. Moni yritys kertoo edelleen
tässä kohtaa yleisen tason brändiviestiä eikä muista konkretisoida asiaa.
3. Todistus. Todistus
konkretisoi sitä, miten yrityksen antama lupaus oikeasti toteutuu. Jos
yksityinen sairaala lupaa, että asiakkaat hoidetaan tyytyväisyystakuulla,
sairaalan tulee osoittaa asiakastyytyväisyystulokset sivuillaan ja avata
palveluprosessia siitä, miten lupaus lunastetaan.
4. Aktivointi. Muista
lopuksi, että jokainen sisältöpolku® johdattaa jonnekin. On se sitten kysy
lisää, täytä ilmoittautumislomake, tilaa tästä, lataa dokumentti tai katso
kartalta toimipisteemme.
Alla vielä havainnollistettuna kuvitteellinen B2B esimerkki:
Lupaus: Työkoneillamme saavutetaan jopa 10h ajansäästö kuukaudessa
Lunastus: Koska työkoneessa on huippu-uudenaikainen konenäköjärjestelmä,
sen toimintateho on ylivertainen muihin konemalleihin nähden. Työkone voi toimia
keskeytyksettä ilman että sitä ohjataan, jolloin ammattilaisen työaikaa säästyy
kuukaudessa jopa 10h.
Todistus: Katso video siitä, miten työaikaa säästyy.
Aktivointi: Työkoneita myyvät seuraavat jälleenmyyjät….
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti