perjantai 16. marraskuuta 2012


Sisältöstrategia tuotelanseerausta tukemassa


Katri Tanni 

Mihin sisältöstrategista ajattelua voidaan hyödyntää? Ei pelkästään www-sivuston uudistuksessa, vaan monessa muussa tarpeessa, kun pitää tavoittaa ja ennen kaikkea koukuttaa haluttua kohderyhmää verkossa. Mietitäänpä vaikka tuotelanseerausta.

Hakukoneoptimointia moni tekeekin tuotelanseerauksen yhteydessä. On toki tärkeää, että hakukoneiden kautta löydetään oikealle sivustolle. Mutta mitä sitten? Paljon vakuuttavampaa on houkutella kävijät oikeanlaisella sisällöllä tuotetiedon pariin tai itse asiassa haluamaan uusia ratkaisuita ja tuotteita ja sitä kautta uutta tuotetietoa. Robert Rose ja Joe Pulizzi kertovat kirjassaan Managing Content Marketing (CMI Books, 2011) CAD-suunnittelutyökaluja tekevän PTC:n casesta.

CAD-ohjelmistomaailma oli murroksessa 2000-luvulla ja PTC toi kokonaan uudenlaisen ohjelmiston markkinoille. CAD-ohjelmistoja pidettiin alalla surkeina, joten kohderyhmän motivointi oli vaikeaa. Rosen ja Pulizzin mukaan PTC:n ainoa vaihtoehto oli uudelleen määritellä alan tarjooma. Asiakaskunnalle piti tarjoilla markkinointistrategian mukaisesti CAD-ohjemistojen uusi tulevaisuus. Miten?

PTC:n tuottaman sisällön tarkoitus eri kanavilla oli ennen uuden tuotteen lanseerausta osoittaa alan ohjelmistojen heikkouksia - myös yrityksen omien. Tällä kyettiin saamaan potentiaaliset asiakkaat odottamaan jotakin kokonaan uutta. Lanseerauksen jälkeen tarjottiin yleisölle innostavien sisältöjen avulla visio: tällainen on CAD-ohjelmistojen tulevaisuus. PTC halusi esiintyä uuden vision tarjoajana ja sen lunastajana, onnistuen siinä.

Rose ja Pulizzi vielä tarkentavat, että sisältöjä tuotettiin kolmesta näkökulmasta: asiakasnäkökulmasta - varsinkin alkuvaiheessa, yrityksen näkökulmasta (tuotelanseeraus) ja lopuksi nämä yhdistäen.
Sisältöstrategian ja sen toteutuksen avulla asiakkaat saatiin odottamaan uutta ratkaisua alalle. Me Differossa sanoisimme, että ensivaiheessa avattiin asiakkaiden informaatioikkunaa. Ja kun se oli auki, kuinka ollakaan, PTC:llä oli juuri oikeanlainen ratkaisu markkinoille, vaiheessa jossa asiakkaiden ostoikkuna alkoi olla raollaan. Tämän jälkeen sisällöissä keskityttiin yhdistämään asiakkaan ongelmat ja PTC:n tarjoamat ratkaisut.

Näppärää.

Liian usein B2B yritysten tuotelanseeraukset menevät markkinoille esitteen ja tuotekuvien kera ja ne ovat esillä messuilla, joissa myyjät tekevät parhaansa perustellessaan tuotteiden ominaisuuksia. Hei, on helpompikin keino, kun tarkemmin ajattelee!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti