tiistai 26. maaliskuuta 2013

Unohda brändisisältö verkossa



Sisältöstrategian asiantuntija ja Content Marketing Instituten yksi sisällöntuottajista Ted Page vertaa viimeisimmässä blogitekstissään yrityksen hissipuhetta nykyhetken yleisimpiin verkkosisältöihin. Molemmat ovat hänen mukaansa liian yleisen tason esittelyjä yrityksestä. ’Olemme toimineet vuodesta 1952 ja valmistamme maailman parhaita mutterin osia ammattitaidolla’ – tyyliin kirjoitettu sisältö ei kiinnosta sanottuna eikä kirjoitettuna kuulijaa tai lukijaa. Sitä paitsi verkossa hakusanaoptimointikin menee pieleen liian yleisen tason toteamuksilla.

Ted Page kannustaa netissäkin tuottamaan sisältöä kontekstia ja kohderyhmää ajatellen. Hän vertaa nettisivujen sisältöjä juhlakäyttäytymiseen. Pagen mukaan nettisivusisältöjen – ja juhlakäyttäytymisen – menestyksen kaava on seuraava:

1. Esittele itsesi lyhyesti ja kiinnostavasti   
2. Puhu siitä, mistä itse olet kiinnostunut – harva kertoo juhlissa taustoistaan vaan siitä, mitä tykkää tehdä
3. Opi niiltä joita tapaat
4. Ole hauska
5. Löydä yhteistä kävijöiden kanssa
6. Jos kemiat kohtaavat, opit kävijöiltä ja teille jää yhteinen kokemus

Pagen mukaan edellä kuvattu on ideaali kaava www-sivuston sisällöille sosiaalisen median aikakaudella.

On helppoa tämän perusteella miettiä syitä siihen, miksi itse hakee etsimänsä tuotteen tai palvelun osalta mieluummin keskustelupalstojen kautta aitoa tietoa asiasta, kuin päätyy yrityksen tuote-esittelyihin. Keskustelupalstoilla toimitaan toki subjektiivisesti, mutta aidosti. Sitä vastoin yrityksen tuote- ja palveluosiot on viilattu pilkulleen parhaaseen kiiltoon ja niitä väritetään muutaman parhaan asiakkaan huippukommentilla. Uskottavaa? Ehkä niille, jotka ovat jo koettaneet kyseistä tuotetta tai palvelua ja saaneet hyvän kokemuksen, mutta tuntemattomalle sisältö on brändihöttöä. Yritystä tai sen tuotteita tuntematon suuntaa keskustelupalstoille katsomaan, mitä tuotteista ja palveluista OIKEASTI ollaan mieltä.

Kannustammekin yrityksiä olemaan entistä rohkeampia, kiinnostavampia ja aidompia netissä. Haluattehan, että teistä jää potentiaalisille asiakkaille / juhlavieraille kiinnostava ja aito mielikuva?

2 kommenttia:

  1. Kaikki sisältö netissä vahvistaa tai heikentää brändiä, joten kyllä kaiken yrityksen tuottaman sisällön pitää olla brändin mukaista. Siis jos ymmärrys brändistä on jotakin muuta kuin päälle liimattua kiiltokuvaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa Mari, yrityksen jokainen verkkoteko rakentaa yrityksen brändipersoonaa suuntaan tai toiseen. Verkkosisältöjen kautta näkyväksi tuleva persoona heijastelee toisinaan yrityksen toimintaa tietyllä tavalla vääristyneesti: aktiivinen, asiakkaita menestyksellisesti palveleva ja asiakkaiden keskuudessa arvostettu yritys voi verkkosisältöjensä perusteella näyttää hyvinkin passiiviselta, kylmältä ja yksinäiseltä.

      Kun brändiarvot saadaan elettyä verkossa teoiksi, ollaan tilanteessa, jossa brändi ei ole vain tuota mainitsemaasi päälle liimattua kuvaa, vaan yhteinen toimintaa ohjaava ja arvokas omaisuus.

      Poista