Sisältöstrategian asiantuntija ja Content Marketing Instituten yksi sisällöntuottajista Ted Page vertaa viimeisimmässä
blogitekstissään yrityksen hissipuhetta nykyhetken yleisimpiin
verkkosisältöihin. Molemmat ovat hänen mukaansa liian yleisen tason esittelyjä
yrityksestä. ’Olemme toimineet vuodesta
1952 ja valmistamme maailman parhaita mutterin osia ammattitaidolla’ –
tyyliin kirjoitettu sisältö ei kiinnosta sanottuna eikä kirjoitettuna kuulijaa
tai lukijaa. Sitä paitsi verkossa hakusanaoptimointikin menee pieleen liian
yleisen tason toteamuksilla.
Ted Page kannustaa netissäkin tuottamaan sisältöä kontekstia
ja kohderyhmää ajatellen. Hän vertaa nettisivujen sisältöjä
juhlakäyttäytymiseen. Pagen mukaan nettisivusisältöjen – ja juhlakäyttäytymisen – menestyksen kaava on seuraava:
1. Esittele itsesi lyhyesti ja kiinnostavasti
2. Puhu siitä, mistä itse olet kiinnostunut – harva kertoo
juhlissa taustoistaan vaan siitä, mitä tykkää tehdä
3. Opi niiltä joita tapaat
4. Ole hauska
5. Löydä yhteistä kävijöiden kanssa
6. Jos kemiat kohtaavat, opit kävijöiltä ja teille jää
yhteinen kokemus
Pagen mukaan edellä kuvattu on ideaali kaava www-sivuston
sisällöille sosiaalisen median aikakaudella.
On helppoa tämän perusteella miettiä syitä siihen, miksi
itse hakee etsimänsä tuotteen tai palvelun osalta mieluummin
keskustelupalstojen kautta aitoa tietoa asiasta, kuin päätyy yrityksen
tuote-esittelyihin. Keskustelupalstoilla toimitaan toki subjektiivisesti, mutta
aidosti. Sitä vastoin yrityksen tuote- ja palveluosiot on viilattu pilkulleen
parhaaseen kiiltoon ja niitä väritetään muutaman parhaan asiakkaan
huippukommentilla. Uskottavaa? Ehkä niille, jotka ovat jo koettaneet kyseistä
tuotetta tai palvelua ja saaneet hyvän kokemuksen, mutta tuntemattomalle
sisältö on brändihöttöä. Yritystä tai sen tuotteita tuntematon suuntaa
keskustelupalstoille katsomaan, mitä tuotteista ja palveluista OIKEASTI ollaan
mieltä.
Kannustammekin yrityksiä olemaan entistä rohkeampia, kiinnostavampia
ja aidompia netissä. Haluattehan, että teistä jää potentiaalisille asiakkaille
/ juhlavieraille kiinnostava ja aito mielikuva?
Kaikki sisältö netissä vahvistaa tai heikentää brändiä, joten kyllä kaiken yrityksen tuottaman sisällön pitää olla brändin mukaista. Siis jos ymmärrys brändistä on jotakin muuta kuin päälle liimattua kiiltokuvaa.
VastaaPoistaOlet oikeassa Mari, yrityksen jokainen verkkoteko rakentaa yrityksen brändipersoonaa suuntaan tai toiseen. Verkkosisältöjen kautta näkyväksi tuleva persoona heijastelee toisinaan yrityksen toimintaa tietyllä tavalla vääristyneesti: aktiivinen, asiakkaita menestyksellisesti palveleva ja asiakkaiden keskuudessa arvostettu yritys voi verkkosisältöjensä perusteella näyttää hyvinkin passiiviselta, kylmältä ja yksinäiseltä.
PoistaKun brändiarvot saadaan elettyä verkossa teoiksi, ollaan tilanteessa, jossa brändi ei ole vain tuota mainitsemaasi päälle liimattua kuvaa, vaan yhteinen toimintaa ohjaava ja arvokas omaisuus.