tiistai 19. helmikuuta 2013

Portaaleissa sisältöstrategia on MUST

Olethan joskus käynyt kauppakeskuksissa kuten Ideapark, Jumbo tai Iso Omena? Päivä siellä menee ainakin ensikertalaisella. Ihan hyvä, jos sen päivän on aikaa varannut, mutta sen jälkeen onkin ne käyntikerrat kun aikaa on vain täsmäiskuille. Mietit autoa parkkeeratessasi, miltä ovelta ja käytävältä pääsetkään siihen suosikkikauppaasi ja siitä kahville ja sitten kotiin. Mietit nopeinta reittiä hoitaa asiat, jotta aikaa ei kulu turhaan.

En tiedä kuka on keksinyt www-portaalit, mutta ne yleistyivät muun muassa kuntien, alueiden ja isojen hankkeiden verkkonäkyvyyden tyyssijana 1990-luvun lopulla. Tällöin huomattiin, että www on tullut jäädäkseen. Joidenkin sivustojen pitäjille alkoi muodostua valtavia määriä verkkosisältöjä jotka koottiin portaaleiksi.

Suurissa kauppakeskuksissakin tarjontaa on valtavasti. Mutta niissä pärjää ja asiointi voi olla kivaa, jos kulkeminen omiin suosikkikohteisiin on helppoa:

a) keskukseen sisäänmeno on vaivatonta ja ovia on useita

b) opasteet ovat kunnossa

c) saman alan kauppoja on viety lähelle toisiaan

d) käynnillä saa ideoita

e) täsmäiskuja on mahdollista suorittaa nopeastikin

Kauppakeskus on hyvä analogia sisältöstrategian rakentamiseen etenkin kuntien, kaupunkien ja aluetoimijoiden rakentaessa verkkoon portaaleita, joissa tietoa on valtavasti. Aluetoimijat miettivät konsulttien ja asiantuntijoiden avulla erottuvuuttaan . Noiden pohdintojen päätteeksi tulee esiin tiettyjä kärkiaiheita kuten ’brändimme on turvallisuus’, ’erottuvuutemme on se, että olemme perheystävällisin kunta’ tms. Se, miten tämä kiteytys verkossa näkyy, on korkeintaan logon, sloganin ja teemakuvien kautta.

Mikseivät erottuvuustekijät löydä tietään rohkeammin kanaviin, joissa ihmiset erottuvuutta konkreettisesti näkisivät? Verkkosisältöihin siis. Portaali, josta helposti saattaa muodostua hajanaisen tiedon sekatavarakauppa, on omiaan hukkaamaan sisäänsä bränditöissä suunnitellut kärjet ja erottuvuustekijät. Sisällöntuotannosta vastaavat eivät noita erottuvuustekijöitä enää muutaman kuukauden päästä muista. Erottuvuustekijöille ei ole luotu sisältöpolkuja, joita päivittämällä kunnalle tai kaupungille mietitty erottuvuusteema olisi aina terävä ja ajankohtainen.

Siitä erottuvuudesta vielä: oletko yhdenkään kunnan tai kaupungin nähnyt tuottavan kiinnostavalla tavalla (kuvana, infografiikkana) virallisia päätöksiä, huomannut nuorisomyönteisen kunnan kertovan skeittipaikkojen sijainnin etusivullaan tai huomannut kuntaportaalin, joka ei olisi ottanut mallia kenenkään toisen alueen portaalista? En minäkään.   

 

  

 

 

2 kommenttia:

  1. Kunta viestii pääsääntöisesti olemassa oleville ja potentiaalisille asukkailleen. Miten B-to-B näkemys tähän istuu?

    VastaaPoista
  2. Hyvä kommentti. Ainakin meidän asiakkaissa kunnat havittelevat myös uusia yrityksiä ja yritystonteille ja toimitiloihin haetaan yritysasiakkaita.

    VastaaPoista