maanantai 24. syyskuuta 2012


Vaikuta ja vakuuta

Kati Keronen

Sisältöstrategia-ajattelumme perustalla on kaksi tärkeää teemaa: vaikuttaminen ja vakuuttaminen. Olemalla vaikuttava teet itsestäsi houkuttelevan ja saat ihmiset kiinnostumaan. Olemalla vakuuttava voit kääntää saavutetun kiinnostuksen haluksi ostaa.

Vaikuttava viesti on muodoltaan tiivis ja helposti silmäiltävä. Sisällöltään vaikuttava viesti on näkemyksellinen tai kyseenalaistava ja sisältää valmiita teesejä, joita voi peilata omiin tietorakenteisiin. Näin syntyvät ohjatut oivallukset.

Vakuuttava viesti on myös näkemyksellinen, mutta se on myös perusteleva ja todistava. Pelkkä toteaminen ei vakuuta ketään. Vakuuttumiseen tarvitaan vastauksia kysymyksiin miten ja miksi. Näin ohjattu oivallus vahvistetaan näkemykseksi. Ja vasta nyt on aktivoinnin aika.

Verkossa sisältö ei useinkaan oikein ole kumpaakaan näistä. Ehkäpä siksi, että pystyäkseen olemaan aidosti vaikuttava, täytyy nähdä vaivaa olla samalla kulmalla myös vakuuttava. Tämä siksi, että hyvä tiivistys on yleensä tulosta jonkin teeman avaamisesta palasiksi ja palasten kokoamisesta uudelleen. Esimerkiksi hyvän, asiakaslähtöisen prosessikaavion tuottaminen vaatii tavallisesti ensin prosessin avaamista ja selkeyttämistä itselle. Sen jälkeen on mahdollista ajatella prosessi asiakkaan asemaan asettuen ja nostaa esille vain aidosti ne asiat, jotka asiakas tarvitsee.

Verkkosisällöissä tämä on suurin ongelmakohta. Verkkosisällöt ajatellaan vain ani harvoin asiakkaan näkökulmasta, eivätkä ne siksi ruoki tai tue asiakkaan ostoprosessia. Hyvä ja vaikuttava sähköpostisuora ei saavuta tavoitettaan, jos sähköpostista saatu oivallus kuolee alkuunsa kun asiakas ohjataan yrityksen nettisivuille, jossa aloitettu tarina ei jatku. Tässä on kriittinen kuilu, joka ohjaa asiasta innostuneen asiakkaan tekemään hakuja muualle verkkoon.

Vaikuttava ja vakuuttava viesti muodostavat verkkoon vastinparin, joka tuottaa onnistumisia. Tämä vaatii loppuun asti suunniteltua prosessia (sisältöpolku), jossa eri sisällöt ja kanavat tukevat saumattomasti ei vain toisiaan, vaan asiakkaan ostoprosessia.

Haluatko kuulla lisää?

Tule tapaamaan meitä Markkinointiviestinnän viikolle, jossa puhumme aiheesta kahteen otteeseen: ke. 26.9. 14:00-14:30 Sali C Johtaminen ja to. 27.9.15:30-16:00 sali C Brändääminen.
Jos et pääse paikalle, jätä yhteystietosi Differon www-sivuilla, niin otamme sinuun yhteyttä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti