torstai 11. huhtikuuta 2013

Optimoitko sisältöjäsi roboteille, vai haluatko puhutella ihmisiä?

Kati Keronen

Hakukonenäkyvyys on ollut viime vuosina tapetilla niin paljon, että yhä useamman teollisuus- tai asiantuntijayrityksen ylin johto osaa jo vaatia näkyvyyden parantamista. Katseet ovat kuitenkin turhan usein hakukoneoptimoinnin tai sosiaalisen median optimoinnin teknisessä puolessa. Meidän kaikkien tulisi kuitenkin optimoida verkkosisältömme hakurobottien sijaan ihmisille.

Tämän tempun tekemiseen tarvitaan ensi alkuun perusymmärrys siitä, miten ihmiset tietoa verkosta hakevat, ja mitkä tekijät verkkosisällössä vaikuttavat ensin siihen, mikä tarjotuista linkeistä valitaan ja sen jälkeen siihen, miten sisällön pariin saadun tiedonhakijan odotukset lunastetaan. Tässä postauksessa avaan muutamia perusasioita ensin mainitun osalta.

Lähtökohtaisesti on vahingollista olettaa, että pelkkä tekninen hakukoneoptimointi tukisi asiakashankintaa. On nimittäin niin, että pelkästään hyvä sijoitus hakukoneissa ei ratkaise sitä, mitä linkkiä tiedonhakija klikkaa. Päästäkseen kiinni siihen, miten valinta tehdään, täytyy hetkeksi unohtaa avainsanalistojen ruuvaaminen ja pohtia hetken sitä, mitä tiedonhakijan ajatuksissa tapahtuu jo paljon ennen kuin yrityksen sivuille tai somekanavaan saavutaan.

Ensimmäinen sija luonnollisissa tuloksissa ei itsestään selvästi johda siihen, että kaikki haun tehneet tiedonhakijat saapuisivat yrityksen sivuille. Tiedonhakijalle on näet tyypillistä se, että hakutulossivun otsikot ja kuvaustekstit samoin kuin linkin kohteena oleva URL silmäillään ja arvotetaan peilaten niitä omassa mielessä olevaan ongelmaan sekä omaan käsitykseen tiedon tarjoajasta. Tässä mielessä myös brändiarvo nousee tärkeäksi tekijäksi sisällön arvottamisessa.

Tietoa todella tarvitseva voi hyvinkin selata vielä pari seuraavaa tulossivua, jos ensimmäisen sivun tuloksista yksikään ei indikoi sitä, että tarvittu vastaus olisi tarjolla. Tämän lisäksi tiedonhakukäyttäytymiseen liittyy voimakkaasti erityisesti ostoprosessin kaikkein varhaisimmassa vaiheessa (jolloin asiakas ei ole itse asiassa edes ostamassa mitään) myös se, että ensimmäinen haku toimii ajattelun jäsentäjänä, ja eteen tulevia hakutuloksia käytetään avainsanamuodostuksen apuna. Oheinen esimerkki (joka on napattu toukokuussa 2013 Talentumin toimesta julkaistavasta kirjastamme Johdata asiakkaasi verkkoon. Opas koukuttavan sisältöstrategian tekemiseen.) havainnollistaa tätä ajatteluprosessia hakukonehauissa:



Samat ilmiöt liittyvät näkyvyyteen myös sosiaalisessa mediassa. Sisällön arvottaminen alkaa heti ensimmäisistä tiedonmuruista: kuinka paljon arvostan sisällön jakaneen henkilön osaamista/tunnenko häntä. Millainen lupaus jaetun viestin otsikossa ja "saateviestissä" on, kuinka moni muu on sisältöä jakanut ja mitä sisältöön liittyen on kommentoitu tai millaisen profiilin henkilöitä kommentoijat ovat. Tämä ajatteluketju kestää vain muutaman sekunnin ja tämän pohjalta tehdään päätös, onko sisältö lukemisen arvoinen. Seuratessani yritysten viestintää esimerkiksi LinkedInissä tai Twitterissä, ei voi välttyä siltä ajatukselta, että tämä blogipostaus on usealle sosiaalista mediaa käyttävälle kullan arvoinen.

Kun tiedonhakija on arvottanut sisällön näiden osin tiedostamattomien ajattelumallien pohjalta riittävän hyväksi, alkaa yrityksen tuottamien sisältöjen vaikuttavuuden tulikaste: sisältöön tutustuva peilaa näkemäänsä tai kuulemaansa hakukoneesta tai sosiaalisesta mediasta saamaansa odotusarvoon. Jos sisältö vastaa odotusarvoja ja synnyttää oivalluksia, ollaan saavutettu ensimmäinen askel tiedonhakijan sitouttamisessa. Kun odotukset on lunastettu tai ylitetty kolmannen tai kymmenennen kerran, voidaan aloittaa varovasti puhuminen potentiaalisesta asiakkaasta (ellei lukija sitten ole kilpailija tai yrityksen omaa henkilökuntaa).

Edellisin perustein uskallan sanoa, että verkkonäkyvyys ja vaikuttavuus verkossa on paljon, paljon enemmän kuin tekninen hakukoneoptimointitemppu. Hyvään hakukonenäkyvyyteen yhdistyy vahvasti eri verkostojen ja vaikuttajien heijastusvaikutukset, oman verkkosivuston sisällön asiakaslähtöisyys ja puhuttelevuus samoin kuin verkkosisältöjen linjaaminen niin printtisisältöön kuin myyntimateriaaliin ja -keskusteluunkin. Parhaiten tämä kokonaisuus saadaan haltuun sisältöstrategian avulla, pala kerrallaan.

Jos siis ajattelit aloittaa hakukoneoptimoinnin avainsanalistan tekemisestä ja sivuston sisällön tuunaamisesta listan mukaisesti, mieti vielä hetki. Paremman vaikuttavuuden saat kunnostamalla ensin oman verkkosisältösi kärjen ja aloittamalla säännöllisen (ei tarkoita jokapäiväisen) sisällöntuotannon omille kasvollisille asiakkaillesi, joiden tiedonhakukäyttäytyminen sinun on mahdollista oppia tuntemaan - ja johon sinulla on mahdollista aktiivisin, sisältöstrategiaan linjatuin keinoin myös vaikuttaa.


13 kommenttia:

  1. On totta, että monella yritysjohtajalla on väärinkäsityksiä siitä, mitä tehokas hakukoneoptimointi pitää sisällään.

    Pelkkä tekninen hakukoneoptimointi ei ole kuitenkaan aikoihin riittänyt hyviin hakukonesijoituksiin paitsi erittäin heikosti kilpailluilla hakulauseilla.

    Hakukoneoptimointiin kuuluu olennaisesti myös hakutulosten houkuttelevuuden kasvattaminen: optimoinnin tavoite ei siis ole sijoitukset vaan maksuttomista hakutuloksista saatava laadukas liikenne (missä laatu tarkoittaa liiketoimintahyötyä).

    Tämä on tärkeää, koska saatavilla olevien tutkimusten mukaan todella harva selaa sitä toista hakutulossivua (tai edes ensimmäisen sivun loppupäätä).


    Seuraavan suhteen olen kyllä eri mieltä:

    "Jos siis ajattelit aloittaa hakukoneoptimoinnin avainsanalistan tekemisestä ja sivuston sisällön tuunaamisesta listan mukaisesti, mieti vielä hetki."

    Nimenomaan avainsanatutkimus ja siihen perustuvia pieniä muutoksia kannattaa tehdä aivan ensiksi: näin voidaan saada suurta hyötyä pienellä vaivalla (tai luoda tuolle hyödylle edellytykset).

    Avainsanatutkimus on edellytys myös hyvälle sisältöstrategialle (useimmilla sivustoilla). Siinä selvitetään toimialaan liittyvät suositut ja relevantit ilmaisut (ja niiden kilpailutilanne) ja asetetaan niitä tärkeysjärjestykseen liiketoiminnan kannalta.

    Heti tämän jälkeen kannattaa toki aloittaa laajempi sisältöjen kunnostus ja julkaisutoiminta, kuten ehdotat.

    VastaaPoista
  2. Avainsanatutkimusta ensin pitää linjata yrityksen liiketoiminnan kannalta merkittävimmät osa-alueet. Katin blogitekstissä kuvan kera havainnollistettu akustokangas-esimerkki on hyvä siksi, että yritys saa vääriä signaaleita helposti tuijottamalla hakusanalistoja liikaa. Yrityshän ajattelee ja tulkitsee, että väki osaa hakea asiaa vaikka he ovat sitä ennen verkossa navigoineet hyvän tovin oppien hakemastaan asiasta ihan muilla termeillä kuin mihin sitten lopulta päätyvät. Yritys silti tulkitsee että termit tunnetaan.

    VastaaPoista
  3. "Hakusanalistoilla" tarkoitatte ilmeisesti jotain, mitä yrityksen väki kuvittelee mutulla tärkeäksi tai kaivaa kävijäseurantatilastoista?

    Avainsanatutkimuksessa käytetään mm. Googlen maksutonta avainsanatyökalua. (Ohje: http://nettibisnes.info/avainsanatyokalu/ )

    Sillä selviää termien hakumäärät ja myös sellaisia ilmaisuja, joita ei ole osattu ennestään ajatella.

    Vähän ironisesti tuossa Katin esimerkkitapauksessa ei tarvita mitään erityisen kummoista sisältöstrategiaa tai -markkinointia: Pikainen avainsanatyökalun käyttö ja hakutulosten silmäys paljastaa, että tuohon tuoteryhmään riittäisi pelkkä perustason hakukoneoptimointi, johon siis kuuluu avainsanatutkimus ja sisällön pieni tuunailu; kilpailu hakutuloksissa on sen verran vaatimatonta.

    Enemmän vaaditaan, jos tärkeisiin tuotteisiin kuuluu muutakin äänieristys- ja akustiikkatarpeisiin vastaavaa. Silloin on hyvä tuottaa yleisemmin matskua aihepiiristä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Arttu kommenteistasi!

      Lähtökohtaisesti olemme täysin samalla asialla, vivahde-erot syntynevät siitä, että olemme eri osa-alueiden asiantuntijoita ja siten tarkastelemme teemaa eri kulmalta. Arvostan hakukoneoptimointiosaamistasi ja koen, että omalla sisältöosaamisellani pystyn auttamaan yritysjohtoa näkemään hakukoneoptimoinnin hyödyt silloin kun työ tehdään oikein, mutta en itse lähde tätä työtä tekemään, koska siihen on ammattilaisia olemassa.

      Olen tutustunut myös erittäin ansiokkaaseen sivustoosi http://nettibisnes.info/ - jolla sijaitsevaan hakukoneoptimointioppaaseen olen linkkiä asiakkaillemme tietoon laittanut. Hakukoneoptimoinnissa, jos missä liiketoimintatavoitteet, sisältö, verkostot ja muu verkkonäkyvyys yhdistyvät tekniikan kautta toisiinsa ja luovat niin eheitä käyttäjäkokemuksia kuin kauppaakin.

      Arjen tasolla törmään kuitenkin jatkuvasti siihen, että osaaminen hakukoneoptimoinnista on edelleen erityisesti B2B-yrityksissä erittäin ohutta ja perustuu osin vääriin uskomuksiin. On totta, että suuria taikoja ei esimerkkini osalta tarvita - mutta esimerkki on elävästä elämästä. Vastaan on tullut matkan varrella lukemattomia määriä em. esimerkin kaltaisia tilanteita, joissa jo pienempikin paneutuminen tekisi verkkosivustosta yritykselle nykyistä paljon arvokkaamman omaisuuden.

      Tv. Kati

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Poistin nuo edelliset ja vedin tähän yhteen nippuun.

    Arttu kirjoitti:

    Seuraavan suhteen olen kyllä eri mieltä:

    "Jos siis ajattelit aloittaa hakukoneoptimoinnin avainsanalistan tekemisestä ja sivuston sisällön tuunaamisesta listan mukaisesti, mieti vielä hetki."

    Samaa mieltä Artun kanssa. Kyllä optimoinnin pohjana pitää mielestäni olla tekninen menestyminen, koska ilman sitä ei päästä esittämään sitä sisältöosaamista.

    Tilanteet tuntuvat elävän niin nopeasti, että uskon enemmän hyvien sijoitusten kautta tulleeseen liikenteeseen, josta määrän kautta seuloutuu "oikea aines". Nämä on kuitenkin aina ala- ja yrityskohtaisia juttuja, joten tilanne on aina punnittava erikseen. On paljon aloja, joissa on helppo tunnistaa keskeiset sanat, joiden onnistunut optimointi ohjaa sivustolle jo pelkästään kovan sijoituksen takia tarvittavan määrän liikennettä, josta edelleen tulee sitä kauppaa.
    Itse näen tämän enemmän "pikavoittona". Enemmän kävijöitä -> enemmän kauppaa. Asiasta ei saa tehdä liian vaikeaa. Osa tämän blogin tekstistä on niin vaikeaa ja pikalukijalle korkealentoista, että en jaksa lukea sitä.

    Olen nähnyt "teknisen optimoinnin" massiivisen vaikutuksen kävijöiden määrään ja laatuun, joten tiedän sen toimivuuden. Se on selkeää settiä, helppo ymmärtää. Olisi mielenkiintoista päästä ihan oikeasti vertaamaan, jos se on edes tarpeellista. Ei toista ilman toista. No nyt menee jo runolliseksi. Ei tietenkään ole järkevää tuottaa sisältöä, joka ei kiinnosta ketään, mutta ei myöskään ole järkevää tuottaa kiinnostavaa sisältöä, jota ei löydä kukaan... Tästä syystä Googlen ykkössivulla oleva vähemmän kiinnostava sisältö tuottaa todennäköisesti enemmän kauppaa kuin kiinnostava kakkossivun tuotos. Tätä kai yritin sanoa.

    Huh näitä perjantaita...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Juha-Matti, olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että tekninen optimointi ja sisällöllinen optimointi kulkevat käsi kädessä. Ei ole toista ilman toista.

      Tarkoituksenani ei ollut asettaa näitä asioita vastakkain. Samoin tarkoitukseni ei ollut dissata ammattimaisesti tehtyä avainsana-analyysiä ja sen pohjalta tehtyä hakukoneoptimointia, vaan nostaa esille se arjen vääristymä, johon törmään työssäni hyvin usein.

      Hyvin useissa B2B-yrityksissä hakukoneoptimointi on aluksi lähtenyt liikkeelle jopa summittaisista avainsanalistauksista, mistä syystä yritys on profiloitunut hakukoneissa asiakkaisiinsa nähden väärään positioon.

      Erityisesti kypsillä markkinoilla, joilla kilpailu hakukonesijoituksista on kovaa, ja jolla asiakkaat osaavat palvelua ostaa ja etsiä palveluiden nimillä, on tärkeää heti alkuunsa laittaa näkyvyys kuntoon näiden asioiden osalta. Tällöin prosessi on verrattain suoraviivainen ja sillä on suuri merkitys sivustolle saapuvan liikenteen määrään ja laatuun.

      Kun puhutaan tilanteesta, jossa lanseerataan uutta osaamista tai tuotetta, jota asiakkaat eivät vielä tiedä tarvitsevansa eivätkä osaa sitä vielä hakea, työ tulee haastavammaksi.

      Kuten sanoit, optimointi on pitkälti ala- ja tilannekohtaista, eikä siitä ole syytä tehdä elämää suurempaa projektia.

      Poista
    2. Tehtiin näitä kenelle optimointeja tai sisältöjä kenelle tahansa, tärkeintä on saada yhteinen ymmärrys asiakkaan ja palveluntarjoajan välille. Optimoinnin, konversioiden, hakukoneiden, sisältöstrategian yms. parissa liikutaan sellaisilla vesillä, että asiat on helppo ymmärtää väärin. Siis varsinkin palvelua ostavan asiakkaan. Tuo kypsän markkinan tilanne on haastava. Sijoittuminen optimoinnilla vie pitkään, joten on pakkokin ottaa pientä riskiä pienemmällä, mutta vapaalla markkinalla tai luoda kokonaan uutta.

      Poista
  7. Pohdin tässä sitä, että olisiko Katin pitänyt jättää tämä teksti kirjoittamatta vaikka "sisältö" on Googlen avainsanatyökalun perusteella liian laaja käsite?

    Toisaalta "Sisältö on kuningas":sta, mitä Kati on käyttänyt titlessään, ei haeta ollenkaan.

    Tekninen optimointihan on pertseellään...

    Todellisuudessa teknisellä optimoinnilla on jatkuvasti vähemmän merkitystä sosiaalisessa webissä. Itse törmäsin tähän tekstiin Facebook-feedissäni ja veikkaan, että teksti saa muutoinkin mukavasti liikennettä kaikkialta ei vain hakukoneista.

    Jos nettisivujen sisältö ja copy ovat roskaa, siinä ei paljon hakusanaoptimointi auta. Ja vaikka hakusanaoptimointi ontuisikin, voi hyödyllisellä ja kiinnostavalla sisällöllä löytää loputtomasti liikennettä.

    Google itse asiassa muokkaa hakusana-algoritmia sen perusteella, miten tiettyjä sisältöä jaetaan ja miten siihen linkitetään, ei toisinpäin.

    Yksinkertainen ja vähän kärjistetty esimerkki: oletetaan, että myyt punaisia autoja ja haluat löytyä korkealta hakutuloksella "punaiset autot". Nopeasti huomaat, että sana on liian kilpailtu eikä sivujesi täyttäminen "punaisilla autoilla" toimi.

    Olet kuitenkin sen verran hullu, että päätätkin muuttaa liiketoimintasi suuntaa ja ruveta myymään sinisiä autoja. Kirjoitat artikkeleita sinisten autojen paremmuudesta ja ihmiset nopeasti huomaavatkin, kuinka ylivertaisia siniset autot ovatkaan. He linkittävät ja tykkäävät artikkeleitasi.

    Ja mitä tässä vaiheessa todennäköisesti tapahtuu on, että Googlen algoritmi huomaa liikkeet netin sisällä ja rupeaakin tarjoamaan "punaisten autojen" hakijoille vaihtoehtoa "siniset autot".

    Kyseisen käytännön huomaat parhaiten esimerkiksi Amazonissa. Kirjamainokset ovat suunnattu siten, mistä ehkä saattaisit olla kiinnostunut. Mainokset perustuvat selain- ja ostohistoriaasi.

    Hyvin lähelle samanlainen algoritmi pyörii Googlella riippumatta onko kyse ostetusta mainostilasta vai orgaanisissa hakutuloksissa.

    Voit optimoida loputtomiin sivujesi sanoja ja lauseita tai voit luoda sisältöä, jota jaetaan ja johon linkitetään. Ei kuitenkaan ole kahta sanottavaa, kumpi on tehokkaampaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos näkökulmastasi Aarne. Mielestäni on hyvä, että asioista keskustellaan. Rakentava ja perusteltu kritiikki on aina paikallaan.

      Hyvän argumentoinnin kautta pystytään kouluttamaan sisältöihin tutustuvia henkilöitä, rakentamaan omaa henkilöbrändiä ja madaltamaan eri osaamisalueita edustavien henkilöiden välillä vallitsevia raja-aitoja ja ennakkoluuloja.

      Lähtökohtaisesti pidän tätä pitkässä juoksussa hyvänä asiana kaikkia osapuolia ajatellen.

      Poista
  8. Sitten on tietysti aika paljon aloja, joiden sisällöstä on vaikea saada niin kiinnostavaa, että ansaitsisi jakoja ja linkityksiä. Näissäkin on tietysti muunlaisia mahdollisuuksia palvella mahdollista asiakasta sisällöllä, kuten esimerkiksi herättää hyvällä kirjoituksella miettimään oneglmaansa vaihtoehtoista ratkaisumallia. Yrityksen kannalta katsottuna aina ei ole kuitenkaan aikaa tai mahdollisuuksia muuttaa markkinaa. Mutta kyllä, turhinta on tuottaa nettisivulle roskaa korkean sijoituksen toivossa.

    VastaaPoista
  9. Laiskan miehen tekninen Google-optimointi:

    - Luo profiili Google-places-palveluun
    - Lisää meta-tageihisi:
    - author
    - google-site verification
    - description
    - Hyödynnä titlejäsi
    - Hanki linkkejä sivuillesi (tämä ei tietysti kaikista laiskimmille toimi)
    - Pysy copyssäsi aiheessasi ja liiketoiminta-alueellasi.

    Olen silti sitä mieltä, että teknisellä optimoinnilla voi päästä vain tietyn matkaa. Google-optimointi ei ole laiskan miehen hommaa.

    VastaaPoista