tiistai 4. syyskuuta 2012


Miksi kannattaa panostaa sosiaaliseen sisältöön

Kati Keronen

Siksi, että sosiaalisella sisällöllä on merkittävä rooli hakukonenäkyvyyden parantamisessa. Esimerkiksi Google ja Bing painottavat sosiaalisen median kautta tapahtuvaa linkittämistä entistä enemmän.

Sisällöntuottajalle on tärkeä tieto se, että aikaisemmin pelkkä suuri sivustolle johtavien ulkoisten linkkien määrä oli merkittävä tekijä hakukonenäkyvyyden parantamisessa. Nyt määrää tärkeämmäksi on nostettu laatu ja linkkien “aitous”. Toisin sanoen pelkkä linkkien vaihtaminen yhteistyökumppaneiden kanssa ei enää riitä, vaan aidoiksi linkeiksi katsotaan eritoten sosiaalisessa mediassa jakamisen kautta syntyneet linkitykset.

Toinen merkittävä tieto on se, että pelkkä www-sivujen sisällön optimointi ei enää riitä - tämä on hakukoneiden vastaisku sivujen ylioptimointia vastaan. Verkkosisällöntuottajan on oltava entistä valveutuneempi eri kanavien hyödyntämisessä ja niiden hallinnassa. Verkkopresensin tulisi olla yhtenäinen ja synnyttää pöhinää verkossa myös oman verkkosivuston ulkopuolella.

Pienemmille toimijoille tämä on hyvä uutinen: nyt pienikin pystyy ponnistamaan verkossa isojen edelle hakutuloksissa tuottamalla hyvää sisältöä, joka elää verkossa omaa elämäänsä ja tuottaa aitoja linkkejä yrityksen verkkofoorumeihin. Isommille toimijoille tämä asettaa uusia vaatimuksia: aikaisemmin korkea sivuille johtava linkkimäärä nosti tulosta hakukoneissa automaattisesti, mutta nyttemmin katseet täytyy kohdistaa entistä enemmän verkkoon tuotettavan sisällön laatuun.

Paras tapa synnyttää pöhinää verkkoon on keskittyä kohderyhmän tiedontarpeiden määrittelyyn ja hakea omalle markkinoinnilleen mahdollisimman terävä kärki - ja tarjota tämän kärjen alla kiinnostavaa erityisalan asiantuntijatietoa + näkemystä (ks. aikaisempi kirjoitukseni näkemysosaamisen merkityksestä verkkomarkkinoinnissa).

Vain riittävän syvällinen tieto tai mullistava uutuus on sellaista, jota b2b-kontekstissa ollaan valmiita jakamaan eteenpäin sosiaalisessa mediassa. Linkin jakaja kun asettuu ko. tahon sanansaattajaksi verkossa ja siihen ei ihan heppoisin perustein lähdetä.

Nyt jos koskaan verkossa menestymiseen tarvitaan kohderyhmän tiedon tarpeen tunnistamista ja sisällön suuntaamista tarkemmin omaan kohderyhmään. Tätä kautta saavutetaan mielipidejohtajuutta tietyllä alalla ja päästään korkealle sijalle luonnollisissa hauissa. Eikä hyöty jää pelkästään hyväksi sijoitukseksi hakukoneissa, sillä hyvin kohdennettu sisältö myös kiinnostaa ja jättää lukijoihin positiivisia muistijälkiä.

Tarjoamme työkaluja myös tämän asian taklaamiseen keväällä 2013 julkaistavassa sisältöstrategia-aiheisessa kirjassamme.

Tämän jutun pohjana on käytetty Sandra Forresterin artikkelia “Use Social Media to Improve your Search Rankings“, josta löytyy myös käytännön vinkkejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti