maanantai 1. lokakuuta 2012


Sisältöstrategian aika on nyt

Kati Keronen

Markkinointiviestinnän viikko sen todisti. Sisältöstrategian aika alkaa nyt – myös Suomessa.
Sisältöstrategia on kuin taivaan lahja meille B2B-markkinoijille. Sen avulla saamme haltuun lukuisat verkkokanavamme ja uutiskirjeemme ja pystymme keskittymään olennaiseen.

Sisältömarkkinoinnin tehtävänä on tukea myyntiä ja rakentaa kiinnostava informaatioikkuna, jossa seuraajista rakentuu ensin keskustelijoita ja sitten leadeja myynnille. Siksi ei ole yhdentekevää, millaista viestiä markkinoijat kentälle vievät. Mittarina ei voi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa pitää pelkkää tykkääjien määrää tai nettisivuilla kävijämäärää. Tärkeintä on se, millaisia tykkääjiä meillä on,millaisia kävijöitä sivuillamme on ja ennen kaikkea, mitä he tekevät käyntinsä aikana ja sen jälkeen.

Jotta pystytään houkuttelemaan oikeita henkilöitä oman sanan äärelle, on keskityttävä siihen, mitä sanotaan. On uskallettava kohdentaa sanoma siten, että se A) tukee oman yrityksen päämääriä ja B) auttaa asiakkaita suuntaamaan toimintaa oikeaan suuntaan. Rajusti yksinkertaistaen voisi sanoa, että sisältömarkkinointi ei ole onnistunut, jos verkkosisältöjä seuraa totaalisesti eri kohderyhmä kuin se, jota myynti pitää kiinnostavana asiakashankinnan näkökulmasta.

Markkinoinnin ja myynnin voimat yhdistämällä rakennetaan verkkoon sisältöstrategia, joka tuottaa win-win-sisältöjä: yritys saa vaikutuspiiriinsä kiinnostavia henkilöitä ja nämä henkilöt saavat lisää näkemystä ja osaamista omalta alaltaan. Ostopakkoa ei synny, mutta ostohalu voi syntyä ja syntyykin, jos pystyt tarjoamaan jotakin sellaista, mitä muut eivät tarjoa, mutta jota asiakas kokee tarvitsevansa.
Puhumme sisältöstrategian yhteydessä asiakkaan ostoprosessista ja siitä, miten sisältö linjataan sitä tukevaksi.

Lyhyt oppimäärä:
  • Tunnettuus (Awareness): varmista, että olet halutussa asiakaskunnassa tunnettu haluamallasi kulmalla (tiesitkö, että useat nykyiset asiakkaannekaan eivät tiedä mitä kaikkea osaatte, olette sisällä yhdellä kulmalla).
  • Kiinnostuksen ruokkiminen & koulutus (Consideration): Ole johdonmukainen ja tuota sisältöä, joka koukuttaa. Tämän teet kouluttamalla ja antamalla näkemysosaamista, herättämällä ajattelemaan ja peilaamaan sanomaasi omiin näkemyksiin.
  • Päätöksenteko (Decision Making): älä unohda myydä, mutta myy oikeaan aikaan. Tarjouspyyntölomakkeen tai yhteydenottolomakkeen oikea paikka on vain harvoin etusivulla.
Kiinnostavana loppusilauksena, saimme Markkinointiviestinnän viikolla tämän postauksen teemaan liittyneen puheenvuoromme jälkeen paljon hyvää palautetta. Eräs mieltämme lämmittävistä kommenteista kuului: ”Kiitos upeasta puheenvuorosta, juuri tätä teemme myynnissä ja te olette onneksi tuomassa ajattelua myös verkkoon”. Kyseessä oli juridisten palveluiden myynti.

Haluatko kuulla, miten me suosittelemme teitä markkinointia verkossa kehittämään osaksi B2B-myyntiprosessia? Lähetä viesti Differon sivuilla, otamme sinuun yhteyttä. Verkkoviestinnän kulta-aikana voit kuitenkin myös soittaa meille, numerot edellisen linkin takana :-)

Innoituksen tähän artikkeliin antoi Lisa Nirell upealla postauksellaan ”The Cure For Content-Creation Madness”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti