lauantai 8. syyskuuta 2012


Näin hyödynnät mediaseurantaa sisältöstrategian luomisessa

Katri Tanni 

Mediaseuranta on käytössä yhä useammalla yrityksellä tai organisaatiolla. Hyvä niin, mutta oma kokemukseni on, että mediaseurannan tehokas hyödyntäminen asiakkaiden, sidosryhmien ja potentiaalien ‘kiinni saamiseksi’ on heikkoa. Differo teetti teknologiaselvityksen eri mediaseurantapalveluista keväällä 2012. Selvityksessä kävi ilmi, että  mediaseurantatyökalun omaavat yritykset eivät hyödynnä mediaseurantaa lähimainkaan optimaalisesti.

Mediaseuranta on yksi parhaista tavoista saada kiinni foorumit, bloggaajat, verkostot ja vaikuttajat, jotka juuri sinun aiheestasi verkossa kirjoittavat. Tämä tieto on oltava, kun halutaan luoda tehokkaita lähtöpisteitä sisältöpolun rakentamiseksi.

Oletetaan, että löydät mediaseurannalla verkkokeskustelun, jossa edustamasi aihealue on hyvin esillä. Miten kannattaa toimia? Keskusteluun kannattaa useimmiten mennä mukaan, kuitenkaan myymättä tai mesoamatta liikaa. Etenkin jos kyseessä on asiantuntijabisnes, mitä suuremmalla syyllä keskusteluun mukaan meneminen kannattaa. Keskustelussa on mahdollisuus vahvistaa omaasi sekä edustamasi organisaation mainetta. Lisäksi, jos oma verkkosivusi on sisällöllisesti suunniteltu palvelemaan asiakaskuntaasi, toimii keskusteluun osallistumisesi erinomaisena avauksena ja johdattimena edustamasi organisaation sivuille.

Toisaalta, jossain kohtaa taktiikkana voi ola myös ‘vain’ keskustelun seuraaminen. Keskustelusta voit löytää teemoja, joihin otat kantaa omilla sivuillasi tai omassa blogissasi. Jopa näin vähäinen temaattinen linkitys voi ajaa samaa asiaa, eli saada aiheesta kiinnostuvia sivuillesi kun  täggäät vielä blogisi oikein.

Älykkään ja toimivan sisältöstrategian rakentaminen vaatii sitä, että verkosta imetään koko ajan tietoa siitä, toimiiko rakentamamme strategia, tuleeko uusia verkkokeskittymiä, joihin pitää reagoida tai minne asetamme seuraavaksi sisältöpolun pään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti