En tiedä kuka on keksinyt www-portaalit, mutta ne
yleistyivät muun muassa kuntien, alueiden ja isojen hankkeiden verkkonäkyvyyden
tyyssijana 1990-luvun lopulla. Tällöin huomattiin, että www on tullut jäädäkseen. Joidenkin
sivustojen pitäjille alkoi muodostua valtavia määriä verkkosisältöjä jotka
koottiin portaaleiksi.
Suurissa kauppakeskuksissakin tarjontaa on valtavasti. Mutta niissä pärjää ja asiointi voi olla
kivaa, jos kulkeminen omiin suosikkikohteisiin on helppoa:
a) keskukseen sisäänmeno on vaivatonta ja ovia on useita
b) opasteet ovat kunnossa
c) saman alan kauppoja on viety lähelle toisiaan
d) käynnillä saa ideoita
e) täsmäiskuja on mahdollista suorittaa nopeastikin
Kauppakeskus on hyvä analogia sisältöstrategian
rakentamiseen etenkin kuntien, kaupunkien ja aluetoimijoiden rakentaessa
verkkoon portaaleita, joissa tietoa on valtavasti. Aluetoimijat miettivät
konsulttien ja asiantuntijoiden avulla erottuvuuttaan . Noiden
pohdintojen päätteeksi tulee esiin tiettyjä kärkiaiheita kuten ’brändimme on
turvallisuus’, ’erottuvuutemme on se, että olemme perheystävällisin kunta’ tms.
Se, miten tämä kiteytys verkossa näkyy, on korkeintaan logon, sloganin ja
teemakuvien kautta.
Mikseivät erottuvuustekijät löydä tietään rohkeammin
kanaviin, joissa ihmiset erottuvuutta konkreettisesti näkisivät?
Verkkosisältöihin siis. Portaali, josta helposti saattaa muodostua hajanaisen tiedon
sekatavarakauppa, on omiaan hukkaamaan sisäänsä bränditöissä suunnitellut kärjet
ja erottuvuustekijät. Sisällöntuotannosta vastaavat eivät noita
erottuvuustekijöitä enää muutaman kuukauden päästä muista.
Erottuvuustekijöille ei ole luotu sisältöpolkuja, joita päivittämällä kunnalle
tai kaupungille mietitty erottuvuusteema olisi aina terävä ja ajankohtainen.
Siitä erottuvuudesta vielä: oletko yhdenkään kunnan tai
kaupungin nähnyt tuottavan kiinnostavalla tavalla (kuvana, infografiikkana)
virallisia päätöksiä, huomannut nuorisomyönteisen kunnan kertovan
skeittipaikkojen sijainnin etusivullaan tai huomannut kuntaportaalin, joka ei
olisi ottanut mallia kenenkään toisen alueen portaalista? En minäkään.
Kunta viestii pääsääntöisesti olemassa oleville ja potentiaalisille asukkailleen. Miten B-to-B näkemys tähän istuu?
VastaaPoistaHyvä kommentti. Ainakin meidän asiakkaissa kunnat havittelevat myös uusia yrityksiä ja yritystonteille ja toimitiloihin haetaan yritysasiakkaita.
VastaaPoista