torstai 6. kesäkuuta 2013

Koukuttavaa sisältöä vai sisältöstrategiaa?


Kati Keronen

Kirjamme "Johdata asiakkaasi verkkoon - opas koukuttavan sisältöstrategian luomiseen" julkaisutilaisuudessa eräs henkilö teki tiukan kysymyksen: ”Miksi kirjanne nimessä sanotaan opas koukuttavan sisältöstrategian tekemiseen eikä opas koukuttavan sisällön tekemiseen”.

Kysymys oli erinomainen, sillä strategia-sana on monin osin kulutettu niin loppuun, että monella yrityksellä alkaa olla jo varsinainen akuutin luokan strategia-allergia. Yhtään ylimääräistä srategiapaperinivaskaa ei kaappiin haluta pölyttymään – eikä siitä edes olisi mitään hyötyä.

Hyvä strategia on oman tulkintani mukaan johdon linjaus yrityksen suunnasta. Sen tehtävä on ohjata operatiivisten suunnitelmien ja -taktiikoiden toteuttamista eri funktioissa. Näin myös sisältöstrategiatyössä.

Hyvä sisältöstrategia ammentaa lähtökohtansa yritysjohdon tahtotilasta ja niistä asioista (osaamisesta, toimialoista, markkinoista, tuotteista, palveluista jne.), joihin yrityksen tulevaisuuden kasvu ja menestys rakennetaan (kirjan osa 1, Sisältöstrategia johtaa B2B-markkinoinnin muutosta). Kutsumme tätä sisältöstrategian kärjeksi. Kärkeä ei koskaan muodosteta ilman tarvittavan tason johtoa, muuten ei voida puhua strategisen tason linjauksesta.

Jotta suunniteltu kärki saadaan mallinnettua sisältösuunnitelmaksi, julkaisukalenteriksi ja koukuttavaksi sisällöksi, tarvitaan konkreettiset opit siihen, miten nykyinen yrityslähtöinen sisältö käännetään asiakaslähtöiseksi (kirjan osa 2, Verkkosisällön täyskäännös) sekä keinot toteuttaa sisältöä uusien oppien mukaan ja samalla järkeistää omien verkkosisältöjen muodostamia rakenteita, jotka usein ovat yrityslähtöisyytensä vuoksi asiakaskokemuksen näkökulmasta jopa keinotekoisia (kirjan osa 3, Työkalut sisältöstrategian toteuttamiseen).

Sisältöstrategian tekeminen ei ole elämää suurempi projekti. Itse asiassa se on kehittämämme mallin perusteella (malli esitellään askel askeleelta kirjassa) verrattain suoraviivainen tapa onkia verkkosisältöön terävä kärki ja tarkoitus ja tehdä verkkosisällön tuottamisesta kiinteä osa yrityksen liiketoimintaa asiakasrajapinnassa.

Uskotko, että sisältöstrategian kärki voidaan muodostaa yhdessä puolen päivän työpajassa? Uskotko, että vaativia ratkaisuja myyvät henkilöt voisivat kiinnostua verkkosisällöistä?

Me uskomme, sillä näin on tapahtunut useissa yrityksissä joissa malliamme on hyödynnetty. Yhden sisältöstrategia-mallimme mukaan pidetyn näkemyspajan aikana tapahtuva asennemuutos on ollut järisyttävä: vastentahtoisesti palaveriin raahatut myyjät ovat innostuneet tekemisestä, oppineet markkinoinnilta ja toisilta myyjiltä ja kiinnostuneet markkinointisisällön mahdollisuudesta tukea myyntityötä.

Sisältöstrategia on siis sekä strategiatason asia että tapa toimia verkossa. Sisältöstrategian myötä yritys ottaa selkeästi vastuun potentiaalisista asiakkaista ja nykyisistä asiakkaistaan myös verkossa yhtä lailla kuin henkilökohtaisessa asiakaspalvelu- tai myyntityössä.

Kirjamme esilukijana toiminut Suvi Vuojolainen (FinnMedi Oy:n viestintäpäällikkö) kertoo tulleensa sisältöstrategia-uskovaiseksi luettuaan kirjamme:
Johdata asiakkaasi verkkoon -kirja toimii viestintää ja markkinointia työkseen tekevälle hyvänä peilinä arvioida oman yrityksen sisältöjä ja näkymistä verkon eri foorumeilla. Kirjassa on hyvät ja selkeät opit siitä, kuinka omaa verkkosisältöstrategiaa voi kehittää loogisten etenemisportaiden mukaan. Kirja auttoi minua arvioimaan yrityksemme verkkosisältöjen nykytilaa ja antoi kehitysideoita tulevaisuuteen. Lisäksi kirja muokkasi ajatukset entistä vahvemmin ”sisältöstrategia-moodiin”. Huomaan ajattelevani sisältöjen merkityksiä entistä tarkemmin kun arvioin niiden soveltuvuutta yrityksen sosiaalisen median kanaviin. Huomaan myös alitajuisesti arvioivani muiden sisältöjä verkossa kirjan oppien mukaan. Sisältö on tärkein, hyvä että kirjassa palataan some-hypetyksestä perusasioiden ääreen.”

Lisää arviointeja kirjasta  löytyy Differon www-sivuilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti